Retur og reklamasjon
Reklamasjoner
Alle reklamasjoner som gjelder varen må fremsettes skriftlig omgående og aldri senere enn 8 dager etter varemottak.
Gjelder reklamasjonen transportskader skal reklamasjon skje til fraktfører ved mottakstilfellet og må dokumenteres ved påtegning på fraktbrev/dokument.
Retur
Ingen retur kan skje uten forutgående avtale. All retur skal være merket og skje i henhold til Norengros instruksjoner.
Dersom retur godkjennes vil dette være kun for standard lagervare i ubeskadiget originalemballasje; komplette ruller, uåpnede kartonger, kanner etc.
Matvareemballasje i åpnet pakning tas ikke i retur.
Ved retur som ikke skyldes forhold på leverandørens hånd beregnes et returgebyr på minimum kr 200,- begrenset oppad til 40% av varens verdi.
Varer som er skaffevarer og som er spesialbestilt/ produsert, eller som av andre grunner ikke kan betraktes som standard lagervare, tas ikke i retur.
Har varen feil eller mangler vil varen bli utbedret eller erstattet med feilfri vare uten omkostninger for kunden.
Force Majeure
Uforutsette og upåregnelige hindringer for oppfyllelse av avtalen gir selger rett til helt eller delvis å annullere avtalen, eller forlenge leveringstiden i forhold til forhindringens beskaffenhet og varighet.
Heving eller forsinkelse medfører intet erstatningsansvar for selger. Selger er forpliktet til å gi kjøper meddelelse om slike hindringer og følgene av disse.
Salgspant
Selger har panterett til leverte varer (jfr Panteloven av 8. februar 1980 nr 2 §§3-14 til 3-22.) inntil kjøpesummen med eventuelle påløpne renter og omkostninger er betalt.
Annet
Dersom varer leveres på paller skal det utveksles paller med fraktfører. Dersom kunden ikke har byttepaller belastes et pallegebyr på kr 60,- per pall f.o.m. 01.05.2021.