Hvilket munnbind skal man velge?
Det er ikke like enkelt å vite hva som er et trygt og bra valg i jungelen av munnbind i dagens marked. Hos Norengros finner du godkjente produkter med riktig merking og klassifisering og du kan få hjelp av ansatte med helsefaglig bakgrunn. Du skal være trygg når du handler hos oss!
Munnbindet beskytter luftveiene og hindrer en smittebærer fra å spre virus/bakterier videre til andre.
Det er vanskelig å vite hvem som er syke og om du selv er smittebærer. Man kan også smitte andre til tross for at man selv ikke har symptomer.
Medisinske munnbind kan grovt deles inn i tre ulike klasser, I, II og IIR. Jo høyere tall, jo bedre filtrerer munnbindene:
- Type I – brukes av ikke helsepersonell for å redusere risiko for infeksjoner/spredning av virus og bakterier. Filtreringsgrad 95%
- Type II – Brukes av helsepersonell for å redusere risiko for infeksjoner/spredning av virus og bakterier. Filtreringsgrad over 98%
- Type IIR - er spesielt laget for også å beskytte brukeren mot sprut. Benyttes av helsepersonell. Filtreringsgrad over 98% og sprutsikker
- Flergangs munnbind/ansiktsmaske - disse munnbindene består av tekstil som f.eks. ull og kan brukes av friske personer som ønsker å dekke nese og munn når de er utendørs. Vaskes/ desinfiseres før gjenbruk. Munnbind i tekstil gir ikke like god beskyttelse som medisinske munnbind, og er derfor ikke anbefalt til syke personer eller personer som har nærkontakt med syke personer.
Vi anbefaler alle å holde seg oppdatert på informasjonen som legges ut fra Folkehelseinstituttet (FHI).
Norengros K.J. Brusdal har et godt utvalg munnbind som dekker de fleste behov; både privat og medisinsk. Vi er leveringsdyktige og kan tilby munnbind til konkurransedyktige priser.
Ta kontakt med oss for priser og bestilling, eller besøk en av våre fire butikker. Her kan både private og bedriftskunder handle.

Dersom du lurer på noe ang. munnbind eller smittevern, ikke nøl med å ta kontakt med oss!
Våre medarbeidere har helsefaglig bakgrunn med lang erfaring og høy kompetanse på våre produkter og kundesegmenter.