Proff på matemballasje

Dagfinn Lindal er spesialist på varer til næringsmiddelindustrien og trygg på at han er med på å levere de beste løsningene til kundene sine. - For meg handler det å være proff om å ha inngående kunnskap om det man leverer, men også om relasjonsbygging og det å skape positive forhold med forskjellige typer mennesker.

Kundens behov trumfer alt

Dagfinn har jobbet i Norengros NB Engros i Narvik i 10 år. Som de fleste andre Norengros-avdelingene, er avdelingen i Narvik godt tilpasset det lokale næringslivet. Vareutvalget er spisset mot fiskeforedling og kjøttproduksjon - men Dagfinn er likevel ikke vond å be om å bestille opp varer til andre formål.

 

- Gjennom de ti årene jeg har jobbet her, har jeg opparbeidet meg et stort nettverk av dyktige leverandører. Derfor kan jeg skaffe det meste og være trygg på at det jeg leverer holder riktig kvalitet.

 

Problemløser

Dagfinn liker å tenke på seg selv som en problemløser snarere enn en selger, og syns jobben er aller morsomst når han kan fungere som en rådgiver. Og det er det ofte behov for, spesielt når det gjelder matemballasje.

 

- I emballasjeverdenen er det veldig mange muligheter, og hvert valg kan påvirke produktets kvalitet, økonomi, miljøpåvirkning og popularitet. Vi er ofte med fra tegnebrettstadiet og samarbeider også tett med andre designfirmaer.

 

Men rollen som rådgiver strekker seg likevel langt forbi emballasje. Dagfinn er også påpasselig med at kundene hans ikke bruker for mye penger.

 

- Da en av kundene våre hadde vært med oss i et halvt års tid, reagerte jeg på at de kjøpte så sinnsykt mye av en bestemt produkttype. Jeg dro derfor innom og spurte innkjøperen om han hadde vært inne hos arbeiderne og sett hva de gjorde med produktene - om de kasta dem etter en gangs bruk eller hva som skjedde. Det hadde han ikke tenkt på.

 

- Da vi undersøkte dette nærmere, skjønte vi fort at produktet ble brukt helt feil. Vi sendte dermed bud på leverandøren som kom ut til kunden og holdt kurs i hvordan dette skulle brukes. Dette resulterte i at innkjøpet deres av produktet ble redusert til en tredjedel.

 

- "Det her var jo ikke særlig bra for deg", konkluderte innkjøperen. Det kan du si, men mitt mål er at du skal være fornøyd, ikke at jeg skal selge flest mulig av dette produktet, svarte jeg.

 

For når kunden stoler på at du setter behovene deres høyere enn tanken på å selge mest mulig, da kommer de til deg hver gang de trenger noe. På sikt er det en veldig mye bedre og en veldig mye hyggeligere måte å drive butikk på.

 

Dagfinn Lindal, fagspesialist næringsmiddelindustri

Norengros NB Engros, Narvik

 

Les også:

Proff på emballasje

Bli kunde

Blekk og tonerguide