Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo

Har hjulpet i alle ledd

Viktig er det også ha en tydelig miljøprofil, noe brødrene har hatt siden bakeriet ble grunnlagt i 2018.

– Siden vi åpnet for tre år siden har målet vært å unngå å bruke plast i engangsemballasjen vår. Noe kommer man ikke utenom, men da ønsker vi å bruke plast som i størst mulig grad er produsert av biologisk råstoff.

Og for å finne de rette produktene, har samarbeidet med Elisabeth Eben i Norengros vært ekstremt viktig.

– Vi skal finne løsningene som passer akkurat dem, men vi er også opptatte av hele verdikjeden. Produktene skal være miljøvennlige å produsere, og vi skal vite hva som skjer med produktet hos sluttkunden. Vi gir også råd om hvordan produktene skal avfallsbehandles og kildesorteres, sier Elisabeth.

Hun har jobbet med Brødrene Berbusmel siden før de åpnet og var blant annet med å designe papiret de bruker til å pakke inn sandwicher.

– De har hjulpet oss i alle ledd og plukker ut produkter som passer inn i den profilen vi ønsker å ha. Vi er veldig bevisste på dette og de har vært med på det fra første dag, sier Lars.

Baker hos Brødrene Berbusmel som holder frem en kasse med matvarer

Skreddersydde løsninger

Elisabeth sier de stiller strenge krav om bærekraft til leverandørene og at de hjelper kundene nå sine mål om grønnere drift.

– Målene om bærekraft må være reelle. Det skal ikke være grønnvasking, sier hun bestemt.

Lars sier at Norengros er utrolig flinke til å finne løsninger som passer akkurat dem og at de holder tett kontakt med Elisabeth om hvilke behov de har.

Elisabeth sier hun hele tiden ser etter nye løsninger for både Brødrene Berbusmel og andre kunder.

– Det er en rivende utvikling i bransjen og det kommer nye produkter hele tiden, forteller hun.

Har merket mattrend

For de to brødrene Lars og Ola har de siste årene vært preget av vekst og ikke minst hardt arbeid. Lars er utdannet kokk, mens Ola har bakgrunn som baker. Begge har jobbet flere steder i Norge, men da de fikk sjansen til å starte opp på hjemstedet var de ikke i tvil.

Fra 2019 til til 2020 økte omsetningen fra rett under 10,5 millioner kroner til nesten 11,6 millioner, eller en økning på mer enn 10 prosent. Lars forteller 2021 også ser ut til å ende med solid vekst.

– Vi har ikke hatt stengt en eneste dag på grunn av pandemien. Folk har gjerne hatt litt bedre tid til mat enn vanlig i denne tiden, sier Lars og legger til:
– Som mange andre steder i landet har bodøværinger også kastet seg på trenden med ekte pizzaovn hjemme, så vi har virkelig merket at salget av råvarer til pizza har økt kraftig, avslutter han.