«Sosiale møbler» øker trivsel og effektivitet

«Sosiale møbler» er møbler som samler mennesker, og som inspirerer til avslapning og gode samtaler. Bedrifter som prioriterer hyggelige møteplasser hvor de ansatte kan sosialisere og lufte tankene, får igjen for det i form av økt trivsel og effektivitet.

– Generelt sett er ikke vi nordmenn så flinke til å ta pauser i løpet av arbeidsdagen, men det burde vi. Da gir vi hjernen mulighet til å bearbeide inntrykk, og da kommer man ofte tilbake til arbeidet med nye ideer og bedre konsentrasjon. Dersom det finnes noen hyggelige møteplasser på kontoret, blir det mer fristende å ta seg slike verdifulle pauser, sier Annestine Liane Akersveen.  

Hun har jobbet som interiørkonsulent i Norengros Erik Tanche Nilssen siden 2013 og har hjulpet mange bedrifter med å innrede både smart og sosialt.  

– Tenk så mye tid vi mennesker bruker på jobben! Akkurat derfor er det svært viktig å skape en hyggelig og inspirerende arbeidsplass. Innredningen skal selvfølgelig være praktisk og funksjonell, men samtidig gjøre at de ansatte ønsker å være der. 

Sosiale soner sender viktig signaleffekt fra ledelsen

Å skape en sosial arbeidsplass trenger verken å være vanskelig eller spesielt dyrt. Høye bord og barkrakker i en gang kan inspirere til en rask kaffe med en kollega, mens større sofagrupper og lounger oppmuntrer til lengre samtaler. 

– Når man sitter sammen med kolleger og snakker om andre ting enn arbeidsoppgavene, blir man naturlig nok bedre kjent. Dette er veldig viktig for kommunikasjonen på arbeidsplassen, og ikke minst øker det trivselen og gjør at man unngår unødvendige konflikter, forteller Annestine. 

For å unngå forstyrrelser mellom de ulike sonene er det viktig å adskille områdene, for eksempel med gulvskjermer, planter, plantekasser, store skap og sofaer med høye rygger.  

Å ha sosiale soner hvor de ansatte kan møtes for avslapning og gode samtaler, viser også at selskapet tar godt vare på sine ansatte.

– Ansatte føler seg mer ivaretatt når de har slike «lunger» å trekke pusten i. Her kan man møtes mellom avdelinger, dele kunnskap og få nye impulser. I tillegg er det viktig å huske at mange syns det er tryggere å lufte tanker i avslappa settinger enn i møterom. På denne måten bidrar sosiale møbler til meningsmangfold.

Strategisk bruk av farger 

Annestine bruker mye fargepsykologi i jobben sin. Hun er opptatt av hvordan ulike farger påvirker oss, og hvordan disse kan brukes strategisk når man innreder en arbeidsplass.

– Skal jeg for eksempel innrede pauserommet til et produksjonslokale hvor det er mye støy, kan det være fint å skape ro ved hjelp av en dempet blå- eller grønnfarge. Er det snakk om et vanlig kontor, velger jeg ofte farger som gir energi. Samtidig skal man aldri ta helt av – da virker det bare rotete. Sterke farger skal fortsatt harmonere, forteller hun. 

Ofte tar man også utgangspunkt i bedriftens grafiske profil og ser på logoen, fargene og formene og sørger for at interiøret og de sosiale sonene gjenspeiler bedriftens image og verdier. 

I tillegg er Annestine opptatt av lys. Hun skrur gjerne ut noe taklys og setter inn bordlamper og belysning med dimmere, slik at øynene får slappet godt av. 

– Andre ting å passe på når man innreder, er harde materialer. Hvis det er flisgulv, mange vinduer og mye glass og betong, vil det fort føles ubehagelig å oppholde seg der. Det må heller ikke være for åpent, slik at de som er sosiale, forstyrrer de som jobber – eller omvendt. 

– For å unngå forstyrrelser mellom de ulike sonene er det viktig å adskille områdene, for eksempel med gulvskjermer, planter, plantekasser, store skap og sofaer med høye rygger. På baksiden av skap er det også fint å plassere tekstiler, slik at lyden absorberes. Andre lydabsorbenter som gardiner, planter og tepper er også effektive – i tillegg til at det ser pent ut, legger hun til. 

Sosiale møbler fremhever bedriftens image

Noe av det viktigste i en innredningsprosess, er å foreta en grundig behovsanalyse. For Annestine handler dette om å bruke mye tid med kunden i forkant – og lytte mer enn å prate. 

– Jeg begynner alltid med et besøk og en grundig prat om hva bedriften ønsker seg, og ikke minst hva behovet er. Skal møblene stå der permanent, eller skal de kunne flyttes på? Hvor mange skal bruke området, og hvordan skal det brukes? Å få svar på slike spørsmål er helt avgjørende for et godt resultat. 

– Vi i Norengros er veldig opptatt av innvirkningen på miljøet og samfunnet, og så langt det lar seg gjøre, hjelper vi kundene våre med å finne løsninger som både er estetiske, funksjonelle og bærekraftige.

Ofte tar hun også utgangspunkt i bedriftens grafiske profil og ser på logoen, fargene og formene og sørger for at interiøret og de sosiale sonene gjenspeiler bedriftens image og verdier. 

– Spesielt inngangspartiet og lounge-området forteller noe om bedriften, og det legger ofte grunnlaget for hvordan resten av lokalet skal innredes. Her er det fint å vise personlighet og bruke farger, former og interiør som gjenspeiler hvem man er og vil være. 

Hjelper kundene med å velge bærekraftig

Både Annestine og Norengros er svært opptatt av bærekraftige løsninger og hjelper kundene å tenke miljøvennlig – enten det handler om valg av leverandør eller materialer. 

– Vi undersøker alltid hva møblene og produktene er laget av, og holder oss blant annet unna krom og lim der det er mulig. Det er også viktig at ting er av så god kvalitet at det ikke faller fra hverandre etter kort tid og må kjøpes på nytt. 

Annestine forteller at de stiller høye krav til leverandørene sine, og at de oppfyller Norengros’ miljøstandarder. 

– Vi i Norengros er veldig opptatt av innvirkningen på miljøet og samfunnet, og så langt det lar seg gjøre, hjelper vi kundene våre med å finne løsninger som både er estetiske, funksjonelle og bærekraftige. 

 

Du er i ferd med å tømme handlekurven

Legg i liste

Du må logge inn for å legge produktet i en bestillingsliste

Bestillingslister

Mine lister

Vennligst vent..

Vi simulerer dine kundespesifikke priser og rabatter - dette kan dessverre ta litt tid. Vennligst ikke klikk tilbake eller naviger bort fra denne siden i prosessen.