Salgs- og leveringsbetingelser for Norengros Ødegaard Engros
Her finner du våre standard salgs- og leveringsbetingelser, samt egne salgs- og leveringsbetingelser for møbler og interiørprodukter.
PRISER
Det vises til de til enhver tid gjeldende priser. Ved pristilbud er akseptfristen i henhold til tilbudet, eller i 30 dager fra tilbudets dato dersom ikke annet er angitt.
Alle priser er eksklusive merverdiavgift og andre offentlige avgifter.
Leveranser skjer i hele salgsenheter. Eventuelle avvik fra standard salgsenhet skal avtales og vil medføre pristillegg.
LEVERINGSBETINGELSER
«Ihht. Transportplan/ ruteplan, levert på bakkenivå/rampe og under tak så fremst fysisk mulig.
Standard levering forutsetter bemannet leveringspunkt der signering for leveranse er muliggjort».
Hvis levering ikke kan utføres innenfor standard betingelser må avtale om utleveringsinstruks alternativt avtale om signaturfritak inngås.
Dersom ikke annet er angitt:
Nærområde: Inntil en levering pr. uke. DDP kundens lager ved ordre over kr.
3 000,- eks. mva.
Fjernområde: Kunden betaler reell frakt.
Definisjon av nær/fjernområde;
Nærområde. Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordfjord regionen i Vestland fylke.
Fjernområde. Alt gods som skal leveres utenom vårt nærområde.
Ordrer som skal leveres i nærområde med kroneverdi under kr 3 000.- eks. mva. belastes med frakt/ekspedisjonsomkostninger på min. kr 300.-
BETALINGSBETINGELSER
Ordinære betalingsbetingelser er netto per. 14 dager fra fakturadato. Ved for sen betaling påløper morarenter på den til enhver tid gjeldende sats. Ved evt. feil på faktura er det ikke tillatt å holde tilbake hele beløpet, kun den omtvistede del.
Ved purring påløper purregebyr jfr. Inkassoloven.
VARENS ANVENDELSE
Kjøper er gjort kjent med varens egenskaper og anvendelsesmuligheter. Før bruk må kjøper avgjøre om produktet er egnet til den påtenkte anvendelse, og kjøper bærer selv enhver risiko og ethvert ansvar i forbindelse derved. Det påhviler kjøper i tilfelle videresalg å videresende mottatte opplysninger om varen.
ANSVAR
Selger forplikter seg kun til å erstatte de kvantiteter som har vist seg å være beheftet med feil.
Selger er ellers ikke ansvarlig for tap eller skade som måtte oppstå som følge av produktet eller dets bruk.
REKLAMASJONER
Etter levering skal kjøperen undersøke varen(e) slik god skikk tilsier.
Alle reklamasjoner som gjelder varen(e) må fremsettes skriftlig omgående og aldri senere enn 8 dager etter varemottak.
Gjelder reklamasjonen transportskader skal reklamasjon skje til fraktfører ved mottakstilfellet og må dokumenteres ved påtegning på fraktbrev/dokument.
Korrekt antall og holdbarhetsdato (på de varer som har anvist holdbarhetsdato) er særdeles viktige forhold å undersøke.
RETUR
Ingen retur kan skje uten forutgående avtale. All retur skal være merket og skje i henhold til selgers instruksjoner.
Dersom retur godkjennes vil dette være kun for standard lagervare i ubeskadiget originalemballasje; komplette ruller, uåpnede kartonger, kanner etc. Matvareemballasje i åpnet pakning tas ikke i retur. Ved retur som ikke skyldes forhold på leverandørens hånd beregnes et returgebyr på minimum kr 200,- begrenset oppad til 40 % av varens verdi.
Varer som er spesialbestilt / produsert, eller som av andre grunner ikke kan betraktes som standard lagervare, tas ikke i retur.
Ved kvalitetsreklamasjoner vil varen bli reparert eller erstattet med feilfri vare uten omkostninger for kunden.
FORCE MAJEURE
Uforutsette og upåregnelige hindringer for oppfyllelse av avtalen gir selger rett til helt eller delvis å annullere avtalen, eller forlenge leveringstiden i forhold til forhindringens beskaffenhet og varighet. Heving eller forsinkelse medfører intet erstatningsansvar for selger. Selger er forpliktet til å gi kjøper meddelelse om slike hindringer og følgene av disse.
SALGSPANT
Selger har panterett til leverte varer (jfr Panteloven av 8. februar 1980 nr 2 §§3-14 til 3-22.) inntil kjøpesummen med eventuelle påløpte renter og omkostninger er betalt.
ANNET
Dersom varer leveres på paller skal det utveksles paller med fraktfører. Dersom kunden ikke har byttepaller belastes et pallegebyr på kr 100,- per pall.
Ved ytterligere spørsmål kontakt kundeservice:
Tlf: 70 10 92 00 eller ode@norengros.no
------------------------------
SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
for møbler og interiørprodukter
Ved salg og service på møbler og interiørprodukter fra Ødegaard Engros AS, heretter kalt Leverandøren, til kunde, heretter kalt Kunden.
1. PRISER, AVGIFTER OG GEBYRER
Alle priser oppgis eksklusive merverdiavgift og eventuelle offentlige avgifter. Montering faktureres etter medgått tid.
2. TILBUDET OG ORDREBEKREFTELSENS FORUTSETNINGER OG VARIGHET
Alle tilbud har en begrenset varighet på 30 dager fra tilbudsdato dersom ikke annet er skiftelig avtalt. Ordre settes i bestilling først når det foreligger en skriftlig bekreftelse fra Kunden. Senere endringer i ordre skal bekreftes skriftlig av Kunden. Tilbud og ordrebekreftelse gjelder for samlet bestilling og levering av et oppgitt antall. Justert antall kan medføre endring av enhetsprisen.
3. PRISENDRINGER
Leverandøren tar forbehold om prisendringer i henhold til følgende: Prisene er basert på dagens priser og kan endres i henhold til dokumentert prisøkning fra underleverandører frem til leveringsdagen. Valutakurser på tilbudsdato er lagt til grunn for oppgitte priser. Ved endringer større enn +/- 4 %, vil faktisk valutakurs legges til grunn.
4. LEVERINGSBETINGELSER, MONTERING OG FORUTSETNINGER
Frakt tilkommer dersom ikke annet er avtalt.
Montering faktureres etter medgått tid. Fastpris på montering forutsetter samlet levering og montering. Ved behov for flere leveringer forårsaket av forhold hos Kunden vil medgått ekstratid belastes Kunden til gjeldende timesats. Utgifter til bomring og parkeringskostnader dekkes av Kunden.
4.1 Riktige underlag/tegninger: Må være oss i hende senest syv dager før monteringsstart slik at våre montører kan planlegge en effektiv levering og montasje. Ved eventuelle endringer i perioden mellom befaring og montering må Kunden informere Leverandøren snarest.
4.2 Klargjøring av lokaler: Lokalene hvor møblene skal monteres skal være ryddet og med uhindret tilgang. Alle gangveier til punktet hvor møblene skal monteres må være frie for hindringer. Håndverkere skal ha avsluttet sitt arbeid og ryddet ut alle materialer og avfall før Leverandørs montering påbegynnes. Merarbeid som følge av at overnevnte ikke er oppfulgt vil bli belastet Kunden etter medgått tid og etter gjeldende timesats. Eventuell tildekning av sårbare overflater som gulv og møbler utføres og bekostes av Kunden. Om Leverandør sine montører skal utføre dette, må det avtales på forhånd og bekostes av Kunden både for utstyr og arbeidstimer.
4.3 Tilgang og plass: Det forutsettes uhindret tilgang for lastebil/semitrailer til lasterampe/inngang. Finnes ikke lasterampe, må Kunden sørge for plass til mottak av lastebil/semitrailer og eventuelt bekoste leie av truck eller lift. Kunden må også stille egnet og tilstrekkelig plass for mellomlagring til rådighet i bygget.
4.4 Heis og adkomst: Det forutsettes uhindret tilgang til heis samt at heis virker under hele monteringstiden. Heisen må ha et innvendig mål som minimum tilsvarer største møbelenhet i leveransen og at hele paller får plass. Eventuelt behov for bæring i trapper inngår ikke i montasjepris.
4.5 Arbeidsforhold: Bruk av traller/jekketraller må kunne anvendes innvendig ved levering. Tilgang til strøm og godt arbeidslys er påkrevd.
4.6 Festemateriell og overflate: Festemateriell faktureres etter medgått kostnad. Kunden har ansvar for at vegg/tak tåler vekten av produktet som skal festes.
4.7 Rengjøring: Tørking av støv og rengjøring inngår ikke i montasjepris.
4.8 Demontering og avfallshåndtering: Kunden er ansvarlig for eventuell demontering og avfallshåndtering i henhold til gjeldende regler. Alternativt ytes denne tjenesten av Leverandøren og belastes Kunden etter medgått tid med gjeldende timesats, samt eventuelle tillegg for avfallshåndtering.
4.9 Utsettelser og forsinkelser: Kunden er ansvarlig for å informere Leverandøren så raskt som mulig dersom det er behov for utsettelse av montasje. Dersom Leverandøren ikke kan omprioritere sine ressurser vil Leverandøren belaste Kunden for montører som er bestilt og for eventuell lagerleie. Transportskader som ikke vises på emballasje, vil ikke kunne oppdages før varene leveres til Kunde. Eventuelle skader vil dermed ikke bli meldt til produsent og transportør i tide og ny vare må eventuelt bestilles på Kundens regning. Eventuell dellevering kan medføre pristillegg på avtalte frakt og montasjekostnader. Det forutsettes at varene ikke brukes av andre håndverkere, eller personer med tilgang til bygget, før leveransen er ferdigstilt fra Leverandør sin side, og befaring med overlevering til kunden er gjennomført.
4.10 Monteringstid: Beregnet til å foregå kontinuerlig innenfor normal arbeidstid mandag-fredag kl. 08.00 til 16.00. Overtid beregnes med 50 % tillegg frem til kl. 20.00 og 100 % tillegg deretter. Ved levering og montasje på lørdager eller søndager belastes 100 % overtidstillegg.
5. BETALINGSBETINGELSER
Ordinære betalingsbetingelser er netto per. 14 dager fra fakturadato. Ved for sen betaling påløper morarenter på den til enhver tid gjeldende sats. Ved evt. feil på faktura er det ikke tillatt å holde tilbake hele beløpet, kun den omtvistede del. Ved purring påløper purregebyr jfr Inkassoloven.
6. SALGSPANT
Selger har panterett til leverte varer (jfr Panteloven av 8. februar 1980 nr 2 §§3-14 til 3-22.) inntil kjøpesummen med eventuelle påløpte renter og omkostninger er betalt.
7. REKLAMASJONER
Feilleverte varer: Dersom Kunden hevder at det leverte produktet er et annet enn det bestilte produktet, må skriftlig reklameres så snart som mulig og senest 6 virkedager fra leveringsdato. Ved feillevering fra Leverandøren, dekker Leverandøren kostnader som gjelder retur og omlevering.
Feil og mangler ved varen: Dersom Kunden hevder at det er feil eller mangler ved det leverte produktet må det skriftlig reklameres så snart som mulig og senest 6 virkedager fra leveringsdato. Leverandøren forbeholder seg retten til å teste varer før mangelen godkjennes. Leverandøren forbeholder seg retten til å bytte, reparere eller kreditere varen dersom denne er mangelfull.
8. GARANTI
Det ytes produktgaranti i henhold til den enkelte produsents/underleverandørs garantibestemmelser.
9. RETUR AV VARER
Eventuell retur av varer skal være avtalt. Varen skal være ubrukt, komplett, uskadet og originalt emballert. Det er ingen rett til retur/bytte av feilfrie varer.
10. ANSVARSBEGRENSNING
Leverandøren har ikke erstatningsansvar overfor Kunden for følgeskader, tapt fortjeneste, krav mot Kunden fra tredjepart eller lignende forhold, unntatt når slike situasjoner oppstår som følge av grov uaktsomhet fra Leverandørens side.
11. AVBESTILLING
Kunden kan, før varens avsendelse, foreta avbestilling når Leverandøren samtykker til dette. Forutsetningen er at Kunden dekker Leverandørens omkostninger og annet tap Leverandøren måtte lide ved avbestillingen.
12. FORSIKRING
Kunden har ansvar for forsikring av varene fra det tidspunkt varene er levert på Kundens adresse.
13. UNNTAK
Unntak fra nedenstående standardbetingelser skal være skriftlig avtalt i ordrebekreftelse eller i egen avtale.
Ved ytterligere spørsmål kontakt kundeservice:
Tlf: 70 10 92 00 eller ode@norengros.no