

Klimaendringer
Som ledende aktør på forbruksvarer i Norge har Norengros et ambisjonsnivå om å holde et høyt klimafokus.
Vår virksomhet påvirker klimaet fra aktiviteter og prosesser i verdikjeden. Dette er utslipp som bidrar til oppvarming og klimaendringer. Energiforbruk er en viktig faktor i å redusere klimaendringer, hvor overgangen til fornybar energi er sentral.
Dette temaet omfatter energiforbruk, spesielt fossile energikilder samt energimiksen i forbruk av strøm. Tiltak for å redusere bruk av fossil energi og energibruk:
- Overgang til elektriske kjøretøy i varedistribusjon. Fokus på å selge varer av ikke-fossile materialer og som ikke er så energikrevende å produsere.
- Vi har signert Plastløftet, som innebærer at vi skal redusere plastmengden vi setter på markedet.
- Vi skal redusere i henhold til Parisavtalen i egen drift og i verdikjeden i tråd med vitenskapsbaserte mål.
Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv
I vår klimaplan løfter vi blikket frem mot 2030 for å møte Norges mål om å redusere utslipp med 55 prosent innen 2030. Det overordnede målet er å redusere den negative miljøpåvirkningen så mye som mulig, og da må vi hele tiden heve taket for hva som er mulig å få til. Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv.
Påvirkningsvesentlighet
Negativ påvirkning
- Faktisk negativ påvirkning gjennom klimapåvirkning i i scope 3 i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester.
- Faktisk negativ klimapåvirkning fra egen transport av varer og mennesker, samt gjennom reisevirksomhet (f.eks. flyreiser).
- Faktisk negativ påvirkning gjennom klimapåvirkning i i scope 3 fra bruk og avhending av produkter solgt av Norengros
- Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester
- Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i drift av bygg og transport i egne kjøretøy
Positiv påvirkning
- Potensiell positiv påvirkning gjennom kompetanseheving hos kunder, nettverk og andre om produkter som bidrar til lavere klimapåvirkning.
Finansiell vesentlighet
Risiko
- Risiko for at klimaendringer kan øke kostnader, dette gjelder i hovedsak for biologiske materialer.
Mulighet
- Mulighet for å øke inntekter ved å selge produkter med lavere klimapåvirkning i produksjon, transport eller bruk, pga lovkrav eller trender i markedet
- Øke konkurransekraft ved omstilling til nullutslippstransport.
Les mer
Les mer om hvordan vi jobber med dette teamet
Vi finner dessverre ikke det du leter etter. Prøv et annet søkeord eller kontakt kundeservice.