

Klimaendringer
Som ledende aktør på forbruksvarer i Norge har Norengros et ambisjonsnivå om å holde et høyt klimafokus.
Vår virksomhet påvirker klimaet fra aktiviteter og prosesser i verdikjeden. Dette er utslipp som bidrar til oppvarming og klimaendringer. Energiforbruk er en viktig faktor i å redusere klimaendringer, hvor overgangen til fornybar energi er sentral.
Dette temaet omfatter energiforbruk, spesielt fossile energikilder samt energimiksen i forbruk av strøm. Tiltak for å redusere bruk av fossil energi og energibruk:
- Overgang til elektriske kjøretøy i varedistribusjon. Fokus på å selge varer av ikke-fossile materialer og som ikke er så energikrevende å produsere.
- Vi har signert Plastløftet, som innebærer at vi skal redusere plastmengden vi setter på markedet.
- Vi skal redusere i henhold til Parisavtalen i egen drift og i verdikjeden i tråd med vitenskapsbaserte mål.
Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv
I vår klimaplan løfter vi blikket frem mot 2030 for å møte Norges mål om å redusere utslipp med 55 prosent innen 2030. Det overordnede målet er å redusere den negative miljøpåvirkningen så mye som mulig, og da må vi hele tiden heve taket for hva som er mulig å få til. Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv.
Påvirkningsvesentlighet
Negativ påvirkning
- Faktisk negativ påvirkning gjennom klimapåvirkning i i scope 3 i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester.
- Faktisk negativ klimapåvirkning fra egen transport av varer og mennesker, samt gjennom reisevirksomhet (f.eks. flyreiser).
- Faktisk negativ påvirkning gjennom klimapåvirkning i i scope 3 fra bruk og avhending av produkter solgt av Norengros
- Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester
- Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i drift av bygg og transport i egne kjøretøy
Positiv påvirkning
- Potensiell positiv påvirkning gjennom kompetanseheving hos kunder, nettverk og andre om produkter som bidrar til lavere klimapåvirkning.
Finansiell vesentlighet
Risiko
- Risiko for at klimaendringer kan øke kostnader, dette gjelder i hovedsak for biologiske materialer.
Mulighet
- Mulighet for å øke inntekter ved å selge produkter med lavere klimapåvirkning i produksjon, transport eller bruk, pga lovkrav eller trender i markedet
- Øke konkurransekraft ved omstilling til nullutslippstransport.
Les mer
Les mer om hvordan vi jobber med dette teamet