Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Vindmøller på gressletteVindmøller på gresslette

Klimaendringer

Som ledende aktør på forbruksvarer i Norge har Norengros et ambisjonsnivå om å holde et høyt klimafokus.

Vår virksomhet påvirker klimaet fra aktiviteter og prosesser i verdikjeden. Dette er utslipp som bidrar til oppvarming og klimaendringer. Energiforbruk er en viktig faktor i å redusere klimaendringer, hvor overgangen til fornybar energi er sentral.

Dette temaet omfatter energiforbruk, spesielt fossile energikilder samt energimiksen i forbruk av strøm. Tiltak for å redusere bruk av fossil energi og energibruk:

  • Overgang til elektriske kjøretøy i varedistribusjon. Fokus på å selge varer av ikke-fossile materialer og som ikke er så energikrevende å produsere.
  • Vi har signert Plastløftet, som innebærer at vi skal redusere plastmengden vi setter på markedet.
  • Vi skal redusere i henhold til Parisavtalen i egen drift og i verdikjeden i tråd med vitenskapsbaserte mål.
Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv

I vår klimaplan løfter vi blikket frem mot 2030 for å møte Norges mål om å redusere utslipp med 55 prosent innen 2030. Det overordnede målet er å redusere den negative miljøpåvirkningen så mye som mulig, og da må vi hele tiden heve taket for hva som er mulig å få til. Vi må enkelt og greit bli en bedre versjon av oss selv.

Påvirkningsvesentlighet

Negativ påvirkning

  • Faktisk negativ påvirkning gjennom klima­påvirkning i i scope 3 i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester.
  • Faktisk negativ klimapåvirkning fra egen transport av varer og mennesker, samt gjennom reise­virksomhet (f.eks. flyreiser).
  • Faktisk negativ påvirkning gjennom klima­påvirkning i i scope 3 fra bruk og avhending av produkter solgt av Norengros
  • Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i utvinning/produksjon av råmaterialer og innkjøpte produkter, i innkjøpt transport eller tjenester
  • Faktisk negativ påvirkning gjennom energiforbruk i drift av bygg og transport i egne kjøretøy

Positiv påvirkning

  • Potensiell positiv påvirkning gjennom kompetanseheving hos kunder, nettverk og andre om produkter som bidrar til lavere klimapåvirkning.

Finansiell vesentlighet

Risiko

  • Risiko for at klimaendringer kan øke kostnader, dette gjelder i hovedsak for biologiske materialer.

Mulighet

  • Mulighet for å øke inntekter ved å selge produkter med lavere klimapåvirkning i produksjon, transport eller bruk, pga lovkrav eller trender i markedet
  • Øke konkurransekraft ved omstilling til nullutslippstransport.

Les mer

Les mer om hvordan vi jobber med dette teamet