

Norengros' klimaplan
Norengros sin klimaplan setter retning for vårt arbeid på utslippsreduksjon, med tydelige ambisjoner mål og tiltak.
Prosessen med å etablere klimaplan startet allerede høsten 2022 og ble ferdigstilt juni 2023. Arbeidet ble gjennomført av Norengros sin egen bærekraftgruppe, med bistand fra eksterne fagmiljøer.
Prosjektet har tatt i bruk kvantitative data om produkter og omsetning i tillegg til kvalitative data fra intervjuer med interne og eksterne interessenter. Dette har gitt grunnlag for videre arbeid med klima for å sikre en helhetlig vurdering av hvor Norengros skal fokusere sitt videre arbeid.
Våre mål
Norengros har satt mål som er tydelige på at vi skal fortsette å kutte utslipp i egen drift og at vi skal engasjere våre leverandører for å nå klimamålene sammen.
Norengros skal være ledende på klimatiltak for at du skal lykkes med dine klimamål
For å forplikte arbeidet vi gjør med klimaplanen er vi i prosess med å få klimamålet vårt godkjent av SBTI. SBTi er «gullstandarden» for reduksjonsmål, noe som også reflekteres i EUs krav til bærekraftrapportering (CSRD).
- Vi vil redusere våre utslipp i Scope 1 + Scope 2 (lokasjonsbasert) med 50% innen 2030 fra basisår 2022
- Vi forplikter oss til at leverandører som dekker 67% av våre utslipp skal ha satt seg vitenskapsbaserte mål (SBTi) for sine utslipp innen 2027
Klimaveikartet gir oversikt over klimaambisjoner og milepæler frem mot 2030 og tydeliggjør våre forpliktelser. En egen arbeidsgruppe i Norengroskjeden er etablert for å forankre og gjennomføre målene sammen med Bærekraftgruppe.

Følgende delmål er satt for å oppnå de overordnede målene:
- Energiproduksjon: Vi vil produsere 25% av strømmen selv innen 2030.
- Energieffektivisering: Oppnå 20% reduksjon i energiforbruk i egne bygg innen 2027 (basisår 2022).
- Utslippsfri transport: Alle lette kjøretøy kjøpt inn etter 2025 skal være utslippsfrie, og alle tunge kjøretøy kjøpt inn etter 2030 skal være utslippsfrie.
- Miljømerkede varer: Andel miljømerkede varer skal utgjøre minst 40% av omsetningen innen 2026.
- Klimapåvirkning fra varer: Klimapåvirkning fra alle produkter skal være tilgjengelig, og mål for reduksjon av Scope 3-utslipp skal utarbeides i løpet av 2024*.
Målene støtter Norengros’ strategi for klimareduksjon og tilpasning ved å:
- Redusere direkte og indirekte klimagassutslipp gjennom energieffektivisering og fornybar energi.
- Sikre en mer bærekraftig leverandørkjede med konkrete krav til utslippskutt.
- Øke andelen miljøvennlige produkter for å møte økende etterspørsel og regulatoriske krav.
Norengros bruker følgende metoder for å overvåke og følge opp målene**:
- Klimaregnskap: Årlig rapportering av Scope 1, 2 og 3 utslipp basert på innsamlede data.
- Innkjøpsdata: Analyser av kjøretøyanskaffelser for å sikre overgangen til utslippsfrie alternativer.
- Strømforbruk: Kontinuerlig oppfølging av energiforbruk for å identifisere effektiviseringstiltak.
- Salgsdata: Overvåking av andelen miljømerkede varer for å sikre at målet om 40% oppnås innen 2026.
Virksomheten adresserer klimarisikoer og muligheter gjennom:
- Reduksjon av energiforbruk for å motvirke økte strømpriser og usikker tilgang på energi.
- Overgang til utslippsfri transport for å sikre tilgang til bærekraftige transportløsninger og redusere avhengighet av fossilt brensel.
- Økt andel miljømerkede varer for å møte økende krav fra kunder og myndigheter.
Tiltak for måloppnåelse:
- Investering i fornybar energi og egen energiproduksjon.
- Energieffektiviseringstiltak i bygg og anlegg.
- Utslippsfri transport gjennom strategisk innkjøp av kjøretøy.
- Tettere samarbeid med leverandører for å redusere Scope 3-utslipp.
*Følgende delmål i klimaveikartet skulle etter planen fullføres i 2024. Disse delmålene har vi ikke klart å gjennomføre i tide. Årsaken til dette er felles for begge delmålene: å få tak i gode nok utslippstall på klimapåvirkning på et stort sortiment som vi har, er tid- og ressurskrevende og har tatt lenger tid enn vi antok da vi laget denne planen i 2022. I 2025 vil vi fortsette arbeidet med disse målene. **Dersom vi ikke er på vei til å nå målene, vil tiltak justeres gjennom investeringer i ny teknologi, insentiver for utslippsreduksjon i verdikjeden og videre energieffektiviseringstiltak.
Vitenskapsbaserte mål i tråd med Parisavtalen
I tillegg til de ovennevnte milepælene og ambisjonene har Norengros også forpliktet seg til å sikre at leverandørene de bruker, har satt seg såkalte vitenskapsbaserte mål (SBTi) for utslippene sine innen 2027. SBTi er mål som er i tråd med Parisavtalen og det vitenskapen sier er nødvendig for å begrense den globale oppvarmingen. Den norske stat har satt forventninger til statlig eide selskaper om å sette seg slike mål.
SBTi
Initiativet for vitenskapsbaserte mål (SBTi) er en organisasjon for bedriftsklimatiltak som gjør det mulig for selskaper og finansinstitusjoner over hele verden å bidra i kampen mot klimakrisen.
SBTi er «gullstandarden» for reduksjonsmål, noe som også reflekteres i at EUs kommende krav til bærekraftsrapportering rådgir selskaper til å se sine klimamål opp mot SBTi sine utslippsbaner når man redegjør for bedriftens klimastrategi. Den norske stat har også satt forventninger til statlig eide selskaper om å sette vitenskapsbaserte mål, med henvisning til SBTi.

– Vi er ganske enkelt nødt til å sikre at leverandørene vi handler fra, har det samme fokuset på miljø som oss. Derfor krever vi at leverandørene våre skal sette seg vitenskapsbaserte mål. Samtidig skal vi naturligvis gjøre det samme. Videre skal vi sikre at vi har gode data på alle produktene våre. Det skal være enkelt for kundene våre å vite hva slags CO2-avtrykk de får gjennom å handle hos oss, sier Anne.
For å redusere indirekte utslipp knyttet til varene Norengros kjøper inn og selger (scope 3), er selskapet hele tiden på utkikk etter nye og innovative produkter som minimerer belastningen på miljøet.
– Vi jobber hver dag med å bytte ut produkter som vi ser har et stort CO2-avtrykk, og finne alternativer som gir mindre klimapåvirkning. Det kan for eksempel være produkter med mindre andel av eller tynnere plast. Det er vanskelig å eliminere utslippene helt, men vi har et stort ansvar som grossist og må gjøre det vi kan, avslutter Anne.
Norengros har helt siden oppstarten i 1989 engasjert seg i miljø og bærekraft i alle ledd, fra produksjon til ferdig produkt og videre til avfallshåndtering og gjenbruk. Vi ønsker å fremme økt miljøansvar og oppmuntre til utvikling og bruk av miljøvennlige produkter, og stiller strenge krav til oss selv, leverandørene og samarbeidspartnerne våre når det gjelder å redusere påvirkningen på miljøet. På den måten kan vi ta bedre vare på naturen og menneskene rundt oss.