Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Musikkfestival når bærekraftsmål med støtte fra NorengrosMusikkfestival når bærekraftsmål med støtte fra Norengros

Musikkfestival når bærekraftsmål med støtte fra Norengros

Som verdens første musikkfestival har Sommerfesten på Giske innført gratis inngang for søppelsamlere. Ved å oppfordre publikum til å plukke plast i nærområdet i bytte mot inngangsbilletter, og ved å velge kunnskapsrike og miljøbevisste samarbeidspartnere, håper arrangøren å være en del av løsningen på de globale klimautfordringene.

– Sommerfesten startet som en vennefest, men utviklet seg raskt til noe mer. I dag er det en stor og folkekjær festival som hver sommer tiltrekker flere tusen barn og voksne, forteller festival- og Momentium-gründer Lars Berg Giskeødegård.

Festivalen har skilt seg ut helt fra sin spede begynnelse, blant annet ved å være en spleisefest hvor publikum har kunnet betale inngang ved å bidra med kaker til fellesskapet eller en valgfri sum i døra. Da de i 2019 gjorde det mulig for publikum å betale inngangsbilletten med plastsøppel, ble de for alvor en festival helt utenom det vanlige. Før plasten ble resirkulert, ble den også brukt til å lage en stor kunstinstallasjon på festivalområdet.

Det fine med samarbeidet vårt med Norengros er at det ikke bare handler om å utveksle penger og varer, men også om å utveksle ideer og kunnskap.

– Plast i havet og i naturen er et stort problem, og det ønsker vi å sette søkelyset på. Ved å tilby søppelsamlere gratis festivalbilletter håper vi å skape miljøengasjement og bidra med noe positivt, sier Giskeødegård.

Norengros gir verdifull rådgivning innen bærekraft

Ildsjelene bak Sommerfesten jobber hele tiden med å gjøre festivalen mer bærekraftig, og for å kunne oppnå målene sine er de helt avhengig av miljøbevisste og kunnskapsrike leverandører på alle fronter.

– Norengros har vært vår samarbeidspartner helt fra starten av. I tillegg til å levere nedbrytbar emballasje og engangsservise, bidrar de med verdifull rådgivning rundt hvordan vi kan drive festivalene våre mest mulig bærekraftig, forteller Giskeødegård.

Norengros har hjulpet oss godt på veien, blant annet med solid kunnskap om alt fra sertifiseringer og leverandører til konsepter og avfallshåndtering.

Etter Giskeødegårds mening er det nettopp deling av kompetanse og kunnskap som skiller virkelig gode samarbeid fra vanlige leverandør- og kundeforhold.

– Det fine med samarbeidet vårt med Norengros er at det ikke bare handler om å utveksle penger og varer, men også om å utveksle ideer og kunnskap, sier han.

Hanna Strand, fagkonsulent i Norengros Ødegaard Engros i Ålesund, er blant dem som arbeider tett med Giskeødegård og Momentium – noe hun beskriver som en veldig givende jobb.

– Momentium har et miljøengasjement som vises i alt de gjør, og de jobber hele tiden aktivt for å være en del av løsningen på samfunnsutfordringene våre. At vi kan hjelpe dem med dette arbeidet er utrolig givende. Vi har alltid som mål å være mer enn en leverandør – vi ønsker å spille kundene våre gode og gjøre arbeidsdagen deres enklere, forteller hun.

– Vi er en samfunnsengasjert gjeng som hele tiden jobber for å bli enda mer bærekraftig. Norengros har hjulpet oss godt på veien, blant annet med solid kunnskap om alt fra sertifiseringer og leverandører til konsepter og avfallshåndtering forteller Giskeødegård. F.v. Hanna Strand, fagkonsulent i Norengros Ødegaard Engros i Ålesund, Lars Berg Giskeødegård festival- og Momentium-gründer.

Hanna Strand og Lars Berg Giskeødegård

Vellykkede arrangementer – både for publikum og miljøet

Momentium arrangerer ikke bare Sommerfesten, men også Ålesund Live og Jugendfest. De er store innen konseptutvikling og gjennomføring av arrangementer, eventer og konserter – og driver i tillegg to restauranter og et lydstudio. Selv om de arbeider bredt og variert, har de ett felles mål for alle prosjektene sine – nemlig å gjennomføre dem på en mest mulig bærekraftig måte.

– Vi er en samfunnsengasjert gjeng som hele tiden jobber for å bli enda mer bærekraftig. Norengros har hjulpet oss godt på veien, blant annet med solid kunnskap om alt fra sertifiseringer og leverandører til konsepter og avfallshåndtering. De spiller oss gode på disse områdene og bidrar til at vi kan gjennomføre arrangementer og festivaler som ikke bare er vellykkede for publikum, men også for miljøet, avslutter Giskeødegård.