Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Personer ser ut over hoppanlegget i Granåsen, Trondheim

Får hjelp av Norengros til å lage tidenes mest bærekraftige ski-VM

Den 26. februar 2025 går startskuddet for en tolv dager lang folkefest, når ski-VM avholdes i det nye Granåsen-anlegget i Trondheim. I tillegg til å legge til rette for et mesterskap i verdensklasse har arrangøren satt seg et mål om å skape tidenes mest bærekraftige ski-VM. Med seg på laget har de blant annet Norengros, som skal hjelpe dem med å oppfylle den modige visjonen.

Ski-VM i Trondheim vil bli den største folkefesten siden Oslo-VM i 2011. Endelig er mesterskapet tilbake i Norge, og det er ventet at over 300 000 mennesker vil få med seg moroa på nært hold når Klæbo, Weng, Lundby, Riiber og alle de andre norske profilene skal kjempe om edelt metall i den trønderske hovedstaden.

Et kraftig stavtak for miljøet

Et arrangement på størrelse med et ski-VM setter krav til gjennomtenkte, bærekraftige tiltak for å redusere miljøpåvirkningen fra alle aktivitetene i løpet av mesterskapet – og løse utfordringene som truer skisporten. For å få hjelp til å lykkes med dette arbeidet har arrangøren derfor innledet samarbeid med aktører som deler det samme høye engasjementet for miljø – deriblant Norengros.

– Hvis vi skal oppfylle ambisjonene vi har til bærekraft, er vi helt avhengig av å ha med gode samarbeidspartnere. Vi er derfor veldig glad for at Norengros kommer inn som bærekraftsleverandør til ski-VM og vil hjelpe oss med å gjøre dette til tidenes mest bærekraftige idrettsarrangement, sier Haakon André Elveslett Jensen, markedssjef for ski-VM i Trondheim i 2025.

Målet vårt er å benytte minst mulig plast, og den lille mengden plast vi bruker, skal vi utnytte på en smart måte

Både næringslivet, kommunen, media, arrangører og studenter har deltatt i arbeidet med å forme bærekraftsstrategien til ski-VM i Trondheim. Og når VM er ferdig, er arrangøren opptatt av at anlegget og andre ressurser skal komme regionen og idretten til gode.

– Vi skal være gode på klima og miljø, vi skal være gode på sosial bærekraft, og det skal være noe igjen til idretten etterpå. Slik sikrer vi en «trippel bunnlinje» på bærekraftsarbeidet vårt, sier Ola Rønning, leder for bærekraft for ski-VM i Trondheim i 2025.

Minimerer plastbruken

FNs 17 bærekraftsmål vil være styrende i det daglige arbeidet med utviklingen av mesterskapet, og 6 av disse er spesielt relevante for ski-VM – blant annet mål nummer 12, som handler om ansvarlig forbruk og produksjon.

– Målet vårt er å benytte minst mulig plast, og den lille mengden plast vi bruker, skal vi utnytte på en smart måte, sier Ola.

Norengros er med på å gjøre jobben min som leder for bærekraft veldig mye enklere gjennom ekspertisen og rådgivningen de tilbyr

Et bevisst forhold til gjenbruk og gode innkjøpsrutiner som støtter lokale aktører og andre bedrifter som prioriterer bærekraftig forbruk og produksjon, bidrar til å redusere fotavtrykket til ski-VM.

– Vi er veldig stolte av samarbeidet med Norengros og gjenvinningsselskapet Retura. Når vi skal velge emballasje til arrangementene våre, går all emballasjen direkte til gjenvinningsselskapet – ikke til kasting, men til testing. Det gjør vi for å finne ut av hva som produserer minst mulig avfall, og hva som kan gjenvinnes best i ettertid, forteller Ola.

Personer ser ut over gjennvinningsanlegget til Retura i Trondheim

Den rette kompetansen

Norengros var tidlig ute med å satse på bærekraft og har opp gjennom årene opparbeidet seg solid kompetanse på området – kompetanse som arrangøren er ivrig etter å dra nytte av.

– Norengros er med på å gjøre jobben min som leder for bærekraft veldig mye enklere gjennom ekspertisen og rådgivningen de tilbyr. Vi kan for eksempel spørre: «Funker dette?», «Er dette bra?» eller «Kan dere hjelpe oss med å finne tidenes mest bærekraftige akkrediteringskort?», og så får vi hjelpen vi trenger, sier Ola.

Haakon André er også svært fornøyd med å ha landet en samarbeidsavtale med Norengros.

– I tillegg til at vi får en god samarbeidspartner, får vi også tilgang til kompetansen de sitter på innenfor salg, marked, bærekraft, logistikk, emballasje og alle de andre områdene. Ut over kjerneteamet vi har kontakt med, vet vi at det er mange folk som bidrar. Slik er det også med oss. Vi har en stor organisasjon med 2500 frivillige, og når man får alle sammen til å trekke i samme retning, da har man lykkes, avslutter Ola.

Norengros er stolt partner av ski-VM i Trondheim i 2025. Sammen skal vi det neste året legge grunnlaget for tidenes mest bærekraftige ski-VM – og bidra til å sette en ny standard for bærekraftige arrangementer i fremtiden. Vi hjelper kundene våre med å tenke nytt!