

Norengros leverer til Norges største musikkfestival
Fire dager på Ekebergsletta. 31 matboder og 13 mikrobryggerier. 150.000 besøkende.
Dette er tallenes tale etter rekordåret 2024 for Norges største musikkfestival. Tons of Rock jobber kontinuerlig med å være en av landets beste festivaler på miljø- og klimatiltak, og bak i kulissene har Norengros Drammen Papir Engros AS og Norengros Olafsen Engros AS bidratt for å hjelpe dem med å nå det målet.
Mat- og drikkeservering i stor skala
Det er et stort apparat i sving når Ekebergsletta skal fylles med 150.000 publikummere over fire dager. Publikum skal ha mat og drikke gjennom disse dagene, det samme skal festivalcrewet ha i dagene før og etter festivalen.
I samarbeid med Norengros og gjenvinningsselskapet falt valget på takeaway-emballasje i trefiber som kunne kastes sammen med matavfallet.
Det som startet som en enkel forespørsel om takeaway-emballasje, ble etter hvert til en totalleveranse for alle serveringsaktørene på festivalen, både før, under og etter festivalen. Gjennom et tett samarbeid mellom Norengros, festivalarrangøren og gjenvinningsselskapet ble alle produktene nøye utvalgt for å støtte oppunder Tons of Rock’s bærekraftprofil, der faktorer som materiale og kildesorteringsevne ble vektlagt.



Miljøavgift og økt grad av kildesortering
Festivalen kommer ikke helt unna plast. I samarbeid med Infinitum hadde festivalarrangøren allerede på plass en panteordning på plastglassene. For å redusere plastforsøpling og øke graden av kildesortering ytterligere, innførte de fra 2024 en miljøavgift på hvert plastglass som ble kjøpt. Ved å levere tilbake glasset unngikk kunden miljøavgift på det neste kjøpet. Dette gjorde festivalarrangøren for å bevisstgjøre publikum på sitt forbruk av engangsartikler, og sørge for høyere grad av retur på plastglassene.
Rundt på festivalområdet var det kildesorteringsstasjoner for matavfall, plastglass, papp og restavfall
Tons of Rock ønsket også å minimere mengden restavfall, og det var viktig for dem å benytte nedbrytbar emballasje. I samarbeid med Norengros og gjenvinningsselskapet falt valget på takeaway-emballasje i trefiber som kunne kastes sammen med matavfallet. Alle mat- og drikkeboder var forpliktet til å bestille alt de trengte hos Norengros i forkant av festivalen, og engangstallerkener i trefiber, trebestikk, pommes frites-beger i papp, og hamburgerlommer og servietter med trykk ble levert til festivalbodene ved oppstart av festivalen. Norengros sto også for design av de nye plastglassene, med logo og tydelig informasjon om den nye miljøavgiften.
Rundt på festivalområdet var det kildesorteringsstasjoner for matavfall, plastglass, papp og restavfall, og på disse stasjonene var det frivillige som hjalp publikummerne med å kildesortere emballasjen riktig etter bruk.

Biogass-lastebil som truckstore
Elektrisk transport var en annen viktig faktor for festivalarrangøren, som allerede i 2022 sørget for at all artisttransport var helelektrisk. Norengros var til stede på festivalen hele uka, og den flunkende nye biogass-lastebilen til Drammen Papir Engros fungerte som en truckstore backstage, godt synlig fra publikumsinngangen. Her kunne serveringsaktørene komme og handle hvis de gikk tomme for de forhåndsleverte varene underveis i festivalen. Hver ettermiddag ble truckstore-lageret gjennomgått, og påfyll av varer ble gjort med en Norengros el-lastebil den påfølgende dagen ved behov.
Fire dager til ende. Et godt langvarig forarbeid og tett samarbeid mellom festivalarrangør og Norengros gjorde sitt for å nå målsetningen om å bli landets beste festival på miljø- og klimatiltak. Samarbeidet fortsetter med å planlegge for ny festival i 2025 med nye spennende mål og tiltak for å gi om mulig et enda bedre resultat!

