Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Odd Hartvik HøiskarOdd Hartvik Høiskar

Proff på kontor

Odd Hartvik Høiskar jobber som salgskonsulent hos Norengros NB Engros i Bodø. Han har opparbeidet seg høy ekspertise etter å ha vært i bransjen i en mannsalder – og motivasjonen for å hjelpe kundene er høyere enn noen gang. – Det viktigste for meg er å løse en problemstilling kunden har.

Norengros NB Engros er Nord-Norges ledende leverandør av forbruksmateriell til næringslivet, med avdelinger i Bodø, Narvik, Harstad, Mo i Rana og på Finnsnes. På salgskontoret i Bodø finner vi rutinerte Odd, som har jobbet med salg i 33 år.

– Jeg har jobbet som salgsleder i 31 av disse årene, men jeg fant etter hvert ut at jeg ville prøve noe nytt. Jeg gikk derfor over i en stilling som salgskonsulent for to år siden, for å komme enda tettere på kundene, sier Odd.

Han hjelper kunder med å finne de beste og mest bærekraftige produktene innenfor områdene storhusholdning, kontorrekvisita og emballasje.

I tillegg til å skaffe varer liker jeg også å gi kundene råd om andre ting de kanskje ikke hadde tenkt på, for eksempel hvordan de kan effektivisere innkjøpene sine.

– På kundelisten min er det entreprenører, kjøpesentre, sjømatprodusenter og aktører innen bygg og anlegg. Jobben min er veldig variert, og planlegger jeg ti ting jeg skal har gjort i løpet av dagen, dukker det som regel opp ti nye ting, sier Odd.

Selger og rådgiver i ett

Odd jobber tett mot sjømatnæringen, og han forteller at det ofte er produksjonsbedriftene som er mest sårbare for å gå tom for varer. Da gjelder det å kaste seg rundt og skaffe til veie varene på kort tid.

Vi er veldig opptatt av bærekraft i Norengros. For eksempel gi kunden råd om å bytte til en type dispenser som vil redusere forbruket deres med 20 prosent. Eller vi kan foreslå å bytte ut engangsplast med andre mer miljøvennlige produkter.

– Nylig var en av Bodøs største fiskeprodusenter i trøbbel som følge av at de ikke mottok den avtalte pallefilmen de hadde bestilt fra en annen leverandør. Produksjonen kom til å gå i stå i løpet av få dager om dette ikke ble fikset snart. Da sjekket jeg på lageret og fikk sendt ut pallefilm til dem i hui og hast, sier Odd, og legger til:

– Kunden setter stor pris på at vi kan være på plass i løpet av kort tid for å hjelpe dem. I tillegg til å skaffe varer liker jeg også å gi kundene råd om andre ting de kanskje ikke hadde tenkt på, for eksempel hvordan de kan effektivisere innkjøpene sine. Det synes jeg er gøy.

Gode på bærekraft

Norengros var tidlig ute med å satse på bærekraft, og denne satsingen har ikke avtatt med årene – snarere tvert imot. Mange av kundene til Odd ønsker råd om produkter som hjelper dem med å bli miljøsertifisert, for eksempel som sertifisert fyrtårnbedrift.

– Vi er veldig opptatt av bærekraft i Norengros. For eksempel gi kunden råd om å bytte til en type dispenser som vil redusere forbruket deres med 20 prosent. Eller vi kan foreslå å bytte ut engangsplast med andre mer miljøvennlige produkter.

Mange tenker på kompetanse når de hører ordet «proff», men det er så mye mer enn det. Det handler også om integritet og å opptre på en ordentlig og redelig måte. Dette skaper i sin tur lojalitet

Sistnevnte tiltak hadde Bodø-bedriften stor suksess med i samarbeidet med den populære Parkenfestivalen i byen.

– Allerede for flere år siden, lenge før det fantes noe engangsplastdirektiv, fikk vi alle mataktørene på Parkenfestivalen til å erstatte all plast med palmebladprodukter. Det var en kjempesuksess for både oss og festivalen, sier Odd.

Integritet skaper økt kundelojalitet

Odd sier at selgere ofte har et ufortjent dårlig rykte – at de bare er opptatt av å tjene mest mulig penger. Det kunne ikke vært lenger unna sannheten, mener han, og deler sine tanker om hva det vil si å være proff i jobben sin.

– Mange tenker på kompetanse når de hører ordet «proff», men det er så mye mer enn det. Det handler også om integritet og å opptre på en ordentlig og redelig måte. Dette skaper i sin tur lojalitet, sier han, før han fortsetter:

– Får jeg et spørsmål fra en kunde som jeg ikke kan svare på, for eksempel innen renhold, kan jeg si til kunden at jeg kan ta en telefon til en kollega som vet mer enn meg om akkurat det, og så fortelle kunden senere hva han foreslår. Det viktigste for meg er å hjelpe kunden med å løse en problemstilling de har. Det er å være proff, mener jeg.

Mennesker i kontorlokale

Vil du lese flere artikler?

Her har vi samlet alle artikler om kontorarbeidsplassen – god lesing!