Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Foto: Menu

Dette bør du tenke på når du innreder kafé eller restaurant

Uansett om du skal innrede et mindre bakeri, en travel kafé eller en stor restaurant, er det mye å tenke på når det gjelder både logistikk, akustikk og estetikk. Med sin lange erfaring og store lidenskap for faget veileder Annett Eriksen Hoch deg gjennom interiørverdenens fargerike jungel og bidrar til å finne den aller beste løsningen – både for deg, personalet og ikke minst kundene.

Guider deg fra idé til ferdig spisested

– Før jeg begynner på et løsningsforslag, bruker jeg mye tid på å samle inn informasjon fra kunden. Jeg spør om alt fra hva de serverer og hvor store tallerkener de bruker, til hvordan målgruppa deres er og hvor lenge de vanligvis sitter ved bordet, forteller Annett.

Etter å ha jobbet seks år i malingsbransjen og deretter ni år som interiørkonsulent i Norengros, vet hun hva som skal til for å lykkes med innredning av ulike spisesteder.

Kvalitet handler også om bærekraft, og ved å velge møbler og interiør som varer lenge, sparer man miljøet for unødvendige belastninger.

– Hvis ikke kunden vet hva de ønsker seg, gjør jeg mye research på egen hånd, blant annet ved å se på stedets historie og plasseringen av lokalet. Det er godt at man har internett – grundig research er nemlig helt avgjørende for å kunne finne en god løsning for kunden.

Foto: Menu

Grundig research er helt avgjørende for å kunne finne en god løsning for kunden. Sitt Ned kafé har vært en av Skiens mest populære kafeer i flere år. Når de skulle flytte til nye lokaler var det viktig å bevare mye av det gamle preget, men med nye møbler. Foto: Sitt ned

Inne på cafe

Plass til at alle skal kunne trives

Når Annett innreder et spisested, er hun veldig opptatt av plassoptimalisering. Dette innebærer blant annet å lage ulike soner med bord i forskjellige størrelser – noe som kan bidra til at flere ulike grupper vil trives.

– Det som går igjen nå, er at folk kommer to og to, og det er derfor lurt å velge mindre tomannsbord som både kan slås sammen og trekkes fra hverandre ved behov. Dersom lokalet tillater det, er det også fint med noen større runde bord til fem eller åtte personer. Slik kan man enkelt møte kundenes mange ulike behov, forklarer hun.

Det er også viktig at bordplasseringen er fleksibel og at det er god passasje mellom bordene. Servitørene må kunne bevege seg uten at de, eller gjestene, føler seg i veien, og i tillegg må det være god passasje til både toalettene og kjøkkenet.

Det er viktig at bordplasseringen er fleksibel og at det er god passasje mellom bordene. Mindre tomannsbord som både kan slås sammen og trekkes fra hverandre ved behov kombinert med noen større runde bord til fem eller åtte personer gir plass til at alle skal kunne trives. Foto: Gubi

Restaurantlokale

God kvalitet gagner både lommeboka og miljøet

Når man skal innrede et spisested, må man tenke på helt andre ting enn når man innreder et hjem. Fordi det som oftest er mye trafikk på kafeer og restauranter, og dermed også mye slitasje, er det lurt å velge materialer av god kvalitet.

– Det lønner seg å velge produkter som holder lenge og som er lette å rengjøre. Driver du en kafé hvor barn løper rundt med iskrem og boller, bør du velge mørkere farger på tekstiler, og i tillegg bør alt være enkelt å rengjøre. Selv om du er nøye med renholdet, vil det fort se skittent ut dersom du får en sjokoladeflekk på en lys sofa, forklarer Annett.

Tekstiler kan også fint brukes til å redusere støy, samtidig som det er mer behagelig å sitte på og kan bidra til at kundene blir sittende lenger.

Selv om det er mye spennende å velge mellom, er hun spesielt tilhenger av høytrykkslaminat og heltre på bordplater.

– Velger du heltre, kan det være veldig fint å lakkere med en matt lakk. Da får du et møblement som både ser pent ut og som er enkelt å vedlikeholde.

Kvalitet handler også om bærekraft, og ved å velge møbler og interiør som varer lenge, sparer man miljøet for unødvendige belastninger.

– Selv om laminat kanskje ikke er det aller mest miljøvennlige materialet, trenger man på den andre siden ikke å bytte det ut. Det er flere avveininger som må tas – også når det kommer til valg av produsenter. Mitt viktigste tips her er å velge en produsent som lager møbler til det formålet du skal bruke det til. Ikke kjøp en sofa ment for hjemmebruk dersom du planlegger å bruke den i kafeen din, tipser hun.

Kvalitet handler også om bærekraft, og ved å velge møbler og interiør som varer lenge, sparer man miljøet for unødvendige belastninger. – Det lønner seg å velge produkter som holder lenge og som er lette å rengjøre. Foto: Satelliet

Inne på restauranten Coyo

Tekstiler og planter som dekorerende støydempere

Å sørge for god akustikk er helt avgjørende for kundenes trivsel. Heldigvis skal det ikke så mye til for både å dempe og bryte opp lyden i lokalet – og blant annet kan støyabsorbenter i himling og på vegger være gode hjelpemidler.

– Når det kommer til valg av stolben, må du huske på at noen bråker mer enn andre og at dette ofte henger sammen med hva slags gulv du har. Noen stolben støyer nemlig mer på fliser enn på for eksempel tregulv.

Tekstiler kan også fint brukes til å redusere støy, samtidig som det er mer behagelig å sitte på og kan bidra til at kundene blir sittende lenger.

– I tillegg er jeg veldig glad i å bruke planter – både som dekor og til å bryte opp lyd. Trespiler gjør også en god jobb med å redusere støy og kan samtidig se svært lekkert ut dersom de plasseres riktig på veggen.

Å sørge for god akustikk er helt avgjørende for kundenes trivsel. Heldigvis skal det ikke så mye til for både å dempe og bryte opp lyden i lokalet – og blant annet kan støyabsorbenter i himling og på vegger være gode hjelpemidler. – I tillegg er jeg veldig glad i å bruke planter – både som dekor og til å bryte opp lyd. Foto: Satelliet

Dette bør du tenke på når du innreder kafé eller restaurant - Satelliet

Motiveres av farger og fornøyde kunder

Annett elsker å bruke farger og er opptatt av at de skal være riktige for prosjektet og skape trivsel for kundene.

– Det er helt opp til kundene hvor modige de vil være, men farger er et utrolig fint virkemiddel dersom man vil vise litt mer særpreg, skape energi og ikke minst trivsel for både kundene og de ansatte. Og så synes jeg det er utrolig fint å bruke tre og stein som bindemiddel – i tillegg til masse planter.

Hun forteller at hun gleder seg til jobb hver eneste dag, og at hun motiveres av å finne de aller beste løsningene for kundene sine.

– Hovedmålet mitt er ikke «bare» å finne løsninger som kundene våre blir fornøyd med, men som også kundenes kunder trives med og som gjør at de kommer tilbake til spisestedet – igjen og igjen.

Farger er et utrolig fint virkemiddel dersom man vil vise litt mer særpreg, skape energi og ikke minst trivsel for både kundene og de ansatte. Foto: Menu

Restaurantlokale