Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Terje BrendbakkenTerje Brendbakken

Proff på renhold

Da Terje Brendbakken startet i jobben som selger i Norengros Johs Olsen AS, var det med tro på at grønnsåpe og salmiakk er alt man behøver for å gjøre rent. Nå, etter noen tiår i bransjen, vet han at renhold dreier seg om veldig mye mer enn det. I dag kan han mer enn de fleste om rengjøring, men lærer stadig noe nytt likevel.

Gikk gradene

– Jeg søkte jobb i Johs Olsen i 1993 uten å kunne noe som helst om renhold, humrer Terje når han tenker tilbake på sin første tid i bedriften.

– Men jeg fikk opplæring og gikk gradene, legger han til.

I begynnelsen var han veldig klar over at kundene hadde mer kunnskap om renhold enn ham selv, og inntok en lyttende holdning. Det lærte han mye av. I tillegg fikk han med tiden god kjennskap til hva kundene ønsker og har behov for.

Terje setter sin ære i at kundene skal ha tillit til at han spiller på lag med dem – og ikke minst at han har kompetansen som trengs for å gjøre jobben skikkelig.

– Det er ikke nødvendigvis produktene som er det kunden trenger aller mest. I min jobb blir man like mye en konsulent som en selger, så det gjelder å finne ut av hva de ulike kundene faktisk trenger hjelp med, og hvilke behov de ønsker å få dekket.

Følger tett med på utviklingen

Tett kontakt med kundene gjør at de etter hvert utvikler en nokså vennskapelig tone og gode tillitsforhold. Terje setter sin ære i at kundene skal ha tillit til at han spiller på lag med dem – og ikke minst at han har kompetansen som trengs for å gjøre jobben skikkelig.

– Det kommer stadig noe nytt på markedet, ikke minst ny teknologi. Det kan være krevende å henge med på for en eldre mann, ler han.

Terje holder også kurs for kundene, og da tar de gjerne opp hvordan kundene kan tenke nytt for å bli mer bærekraftige. Det er mange grep en bedrift kan ta for å bli mer miljøvennlig, alt fra å tenke over transport og emballering til å være bevisst bruken av kjemikalier.

Terje er likevel ikke typen som lar seg avskrekke av en utfordring, så han kaster seg ut i det nye som dukker opp og lærer underveis.

– Jeg synes jo det er interessant. Og så lenge man er interessert, så finner man ut av det og lærer, slår han fast.

Terje Brendbakken, fagspesialist renhold. Norengros Johs Olsen, Gjøvik

Terje Brendbakken, fagspesialist renhold. Norengros Johs Olsen, Gjøvik

Blir aldri utlært

Terje holder også kurs for kundene, og da tar de gjerne opp hvordan kundene kan tenke nytt for å bli mer bærekraftige. Det er mange grep en bedrift kan ta for å bli mer miljøvennlig, alt fra å tenke over transport og emballering til å være bevisst bruken av kjemikalier.

– Jeg oppfordrer kundene til å velge produkter som er bedre for både miljøet og helsen, sier Terje.

Han forsikrer at han aldri blir utlært, selv om han vet betydelig mer om renhold i dag enn da han startet i jobben for nærmere tretti år siden. Med gode kollegaer og trofaste kunder han utveksler erfaringer med, utvides kompetansen hans daglig.

– Det er mange flinke folk her, og det skjerper meg, sier Terje som synes det er spennende å bli utfordret i jobben sin.