Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Kjartan Salvesen i VIP restauranten på Viking Stadion

Slik ble restauranten på Viking stadion fornyet - uten svinn

Etter nesten 20 år trengte restauranten på Viking Stadion en oppfriskning, men for klubben var det viktig at prosjektet ble bærekraftig fra A til Å. Med noen kreative grep lyktes de 100 prosent.

Viking gjennomførte stor oppussing – uten at det gamle ble kastet

– Vi er veldig stolte over å ha gjennomført et prosjekt sammen med Norengros Kjosavik der alt som er byttet ut brukes på nytt på ulike måter, sier Vikings markedssjef Kjartan Salvesen fornøyd.

For da møblene i VIP-restauranten på Viking Stadion skulle byttes ut etter mange års bruk, var bærekraft et nøkkelord for klubben. Absolutt ingenting skulle gå til spille:

  • Stoler og bord fra restauranten gis bort til breddeklubber i regionen.
  • Bordben og skruer sendes til Crifo Centura, som selger brukte møbler de selv pusser opp.
  • Bordplatene som er for slitte til gjenbruk benyttes til miljøvennlig oppvarming i agurkproduksjon(!).

– Å gjennomføre et prosjekt der bærekraft spiller en så stor rolle er litt nytt for en fotballklubb. Derfor er det veldig viktig å spille på lag med de som har den kompetansen, sier Kjartan.

Satte i gang hele apparatet

Og den kompetansen fant Viking i lokalområdet i Norengros Kjosavik, som er del av den landsdekkende Norengros-kjeden. Selskapet fikk oppgaven med å levere de nye møblene og hjelpe klubben med å finne bærekraftige løsninger for møblene som skulle byttes ut.

– Det er flere aktører som driver med det samme som Norengros, men kombinasjonen pris, kvalitet og kunnskap om bærekraft gjør at de skiller seg ut, sier markedssjefen.

Han ble svært imponert over hvordan Norengros tilnærmet seg prosjektet. Både når de sammen med Viking skulle finne nye møbler og sikre at alt ble tatt vare på.

Viking Stadion

– Det virker som om denne oppgaven var til stor glede for Norengros, og de satte i gang hele sitt apparat. De har en veldig fin stab som virkelig sto på for at vi skulle komme i mål.

– Hvilken møbelleverandør falt valget på?

– Vi i Viking er veldig opptatte av å bruke så mange lokale aktører som mulig, og Aarsland på Jæren er en fantastisk bedrift. Sammen med dem og Norengros hadde vi en grundig gjennomgang av størrelser og farger. Vi fikk veldig trygg veiledning og ingenting ble forhastet, forteller Kjartan.

Skreddersydde løsninger

Pål Drechsler, som er salgskonsulent i Norengros Kjosavik, sier dette er et godt eksempel for hvordan Norengros som kjede jobber med kundene sine.

– Vi er næringslivets støtteapparat, så for oss er det utrolig viktig å ha en nærhet til kundene våre. For å finne løsningene som passer de enkelte kundene har vi ofte daglig kontakt for å forstå deres behov, sier Pål.

10. april spilte Viking første hjemmekamp for sesongen. Da fikk klubbens samarbeidspartnere gleden av å oppleve de nye fasilitetene.

– Vi mottok 400 gjester, og de ble veldig positivt overrasket. Fra å være en litt grå restaurant er det nå et fargerikt og intimt lokale. Det var veldig god stemning i restauranten.

Men nesten like viktig som å friske opp de nesten 20 år gamle lokalene på Viking Stadion, var å ta vare på de gamle møblene så godt som mulig.

Bord og stoler som kan brukes igjen, skal sendes til breddeklubber i området.

– Da kan Norengros frakte møblene til de ulike klubbene med sin ellastebil. På den måten blir det ikke noe utslipp i forbindelse med transporten, skyter Pål inn.

Pål Drechsler på den oppussede restauranten til Viking

Kjøpt opp av Norengros

I Sandnes har Crifo Centura holdt driften gående i godt over 30 år. Konseptet deres er enkelt:

Brukte møbler tas imot og pusses opp før de selges på nytt. Dette gir møbler som vanligvis ville blitt kastet nytt liv.

I fjor høst ble bedriften kjøpt opp av Norengros Kjosavik. Det har vært til gode for begge parter, forteller Terje Helland, som er daglig leder i Crifo.

– Vi utfyller hverandre veldig godt. Begge selskaper er veldig opptatte av bærekraft, og når Norengros har oppussingsprosjekter hos sine kunder, er de oppmerksomme på hva som kan brukes om igjen.

Terje sier Crifo jobber akkurat som før oppkjøpet, men at å være eid av Norengros gir dem et enda større nettverk og at flere nye kunder har kommet til på grunn av samarbeidet.

Akkurat hvor mye avfall Crifo sparer samfunnet for, er umulig å regne ut, sier Terje.

– Men veldig mye ville ellers blitt kastet i en container, sier han.

Terje helland på Viking Stadion

Varme til agurkproduksjon

Likevel, noen møbler er for slitte. På Viking Stadion var noen av bordene så godt brukt at de ikke kunne pusses opp.

Hvordan klarte Viking og Norengros da å finne noe å bruke dem til? Svaret lå hos Aarsland, som altså produserte de nye møblene til stadion.

– Bordplatene kunne ikke brukes igjen, men Aarsland kverner dem opp og lager briketter. De blir brukt til miljøvennlig oppvarming i agurkproduksjon på Aase Gartneri, sier Pål.

Kjartan sier prosjektet har vært veldig lærerik for Viking, og at samarbeidet med Norengros har vært fantastisk.

– Det viser at det nytter å tenke bærekraftig og sette krav. Norengros har den nødvendige erfaringen og var den rådgiveren som møtte våre behov, avslutter Kjartan.