Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Prøve-VM fra Granåsen

I godt driv mot et bærekraftig ski-VM i 2025

Da prøve-VM gikk av stabelen i Granåsen, var det ikke bare utøverne og støtteapparatene som fikk testet formen foran det kommende verdensmesterskapet. VM-arrangøren og samarbeidspartner Norengros fikk nemlig også en gyllen anledning til å se hvordan de ligger an i forhold til målet om å skape tidenes mest bærekraftige ski-VM.

Som det ambisiøse målet tilsier, har VM-organisasjonen et stort miljøengasjement. For å hjelpe til med å holde mesterskapets klimaavtrykk nede har de med Norengros som dedikert bærekraftsleverandør. 

– Etter flere måneder hvor vi har jobbet med VM-organisasjonen for å få på plass bærekraftige løsninger, var prøve-VM her på Granåsen som en prøve for oss også,forteller Geir Jonassen, salgssjef i Norengros Ødegaard Engros.

Vi har fått på plass et tallgrunnlag over avfallet som genereres fra produktene vi bruker. Dette gir et godt utgangspunkt for å få det totale volumet ned samt å velge produktleverandører som bidrar til dette

Prøve-VM i mars var en forsmak på det som kommer til å bli den største folkefesten siden Oslo-VM i 2011, og en mulighet for alle involverte parter til å lære mer om hvordan de planlagte bærekraftsløsningene fungerer i praksis. 

– Under prøve-VM testet vi ut konseptene vi planlegger å bruke. Konseptene omfatter både bærekraft, avfall, innkjøp og reduksjon av energiforbruk og transport – alt som bidrar til å redusere avtrykket fra mesterskapet, sier Ola Rønning, leder for bærekraft for ski-VM i Trondheim.

Palmeblad tallerken

God oversikt gir godt grunnlag for avfallsreduksjon

Store mesterskap produserer mye søppel. For arrangøren og andre involverte står derfor arbeidet med å redusere avfallsmengden sentralt. Under prøve-VM forteller Jonassen at de jobber i etapper, og at de nå har konsentrert seg om å få oversikt over alt avfallet som kommer inn i anlegget.

– Vi har fått på plass et tallgrunnlag over avfallet som genereres fra produktene vi bruker. Dette gir et godt utgangspunkt for å få det totale volumet ned samt å velge produktleverandører som bidrar til dette, sier han.

Vi er nødt til å ha med gode samarbeidspartnere på laget. Når vi klarer å få ulike samarbeidspartnere med forskjellige leveranser til å jobbe sammen om hele håndteringen, da vil vi også lykkes med å realisere visjonen vår

Brit Melting, som er ansvarlig for mat og drikke i VM-organisasjonen, forteller at samarbeidet med Norengros og gjenvinningsselskapet Retura bidrar til økt kontroll på alt som kommer inn på arenaen.

– Fordi alt materiale er forhåndsgodkjent av Norengros og gjenvinningsselskapet Retura, blir det lettere å klimaberegne avfallet samt velge løsninger som kan gjenbrukes og gi minst mulig avtrykk, sier hun. 

Snyltekoppen i SKI-VM

Store arrangement produserer mye avfall. Sammen med Norengros har arrangøren laget "Snyltekoppen". Den er laget av resirkulert plast til ombruk, og skal i stedet for alle pappkoppene, deles ut til frivillige funksjonærer, trenere, media og journalister.

Veien mot VM 2025 – tidenes mest bærekraftige SKI-VM

På lag for bærekraft

Utøvere som driver idrett på høyt nivå, er avhengig av å være på lag med andre som drar i samme retning. Slik er det også når man organiserer et stort mesterskap.

– Vi er opptatt av å velge produktleverandører med samme tankesett som oss. VM-organisasjonen har gitt oss mandat til å dra nytte av flere aktører i prosessen, og det å involvere alle har vært en essensiell del av arbeidet til nå, sier Jonassen. 

Haakon André Elveslett Jensen, som er markedssjef i VM-organisasjonen, forteller at de ikke kan oppnå visjonen om å bli tidenes med bærekraftige ski-VM på egen hånd.

– Vi er nødt til å ha med gode samarbeidspartnere på laget. Når vi klarer å få ulike samarbeidspartnere med forskjellige leveranser til å jobbe sammen om hele håndteringen, da vil vi også lykkes med å realisere visjonen vår, sier han.

Mye tyder på at VM-organisasjonen og samarbeidspartnerne deres vil lykkes med visjonen

VM-organisasjonen er i tillegg opptatt av å benytte lokale aktører for å støtte næringslivet i området og redusere klimaavtrykket ytterligere.

– Det er viktig for oss å videreutvikle samarbeidet med lokale produsenter av mat og drikke. Vi ser virkelig fram til å satse på dem under VM neste år, sier Melting. 

I samme spor for tidenes mest bærekraftige ski-VM i 2025

Mye tyder på at VM-organisasjonen og samarbeidspartnerne deres vil lykkes med visjonen sin hvis de fortsetter i samme spor, med god avfallskontroll, bruk av mer bærekraftig emballasje og samarbeid med lokale aktører og andre bedrifter som prioriterer bærekraftig forbruk og produksjon.

– Når alt dette kombineres med så lite avtrykk som vi allerede har, og med Norengros som leverandør, kommer dette til å gå meget bra i et bærekraftperspektiv. Vi gleder oss til den videre utviklingen frem mot arrangementet og tror at konseptene vi får på plass kan utvikles til nye høyder – også etter ski-VM.

Også Elveslett Jensen tror at ambisjonener oppnåelig, men fastholder:

– Hvis vi skal nå målet om å bli tidenes mest bærekraftige ski-VM, klarer vi det kun i fellesskap med Norengros og alle de andre samarbeidspartnerne som er med.

Se også