
I godt driv mot et bærekraftig ski-VM i 2025
Da prøve-VM gikk av stabelen i Granåsen, var det ikke bare utøverne og støtteapparatene som fikk testet formen foran det kommende verdensmesterskapet. VM-arrangøren og samarbeidspartner Norengros fikk nemlig også en gyllen anledning til å se hvordan de ligger an i forhold til målet om å skape tidenes mest bærekraftige ski-VM.
Som det ambisiøse målet tilsier, har VM-organisasjonen et stort miljøengasjement. For å hjelpe til med å holde mesterskapets klimaavtrykk nede har de med Norengros som dedikert bærekraftsleverandør.
– Etter flere måneder hvor vi har jobbet med VM-organisasjonen for å få på plass bærekraftige løsninger, var prøve-VM her på Granåsen som en prøve for oss også,forteller Geir Jonassen, salgssjef i Norengros Ødegaard Engros.
Vi har fått på plass et tallgrunnlag over avfallet som genereres fra produktene vi bruker. Dette gir et godt utgangspunkt for å få det totale volumet ned samt å velge produktleverandører som bidrar til dette
Prøve-VM i mars var en forsmak på det som kommer til å bli den største folkefesten siden Oslo-VM i 2011, og en mulighet for alle involverte parter til å lære mer om hvordan de planlagte bærekraftsløsningene fungerer i praksis.
– Under prøve-VM testet vi ut konseptene vi planlegger å bruke. Konseptene omfatter både bærekraft, avfall, innkjøp og reduksjon av energiforbruk og transport – alt som bidrar til å redusere avtrykket fra mesterskapet, sier Ola Rønning, leder for bærekraft for ski-VM i Trondheim.

God oversikt gir godt grunnlag for avfallsreduksjon
Store mesterskap produserer mye søppel. For arrangøren og andre involverte står derfor arbeidet med å redusere avfallsmengden sentralt. Under prøve-VM forteller Jonassen at de jobber i etapper, og at de nå har konsentrert seg om å få oversikt over alt avfallet som kommer inn i anlegget.
– Vi har fått på plass et tallgrunnlag over avfallet som genereres fra produktene vi bruker. Dette gir et godt utgangspunkt for å få det totale volumet ned samt å velge produktleverandører som bidrar til dette, sier han.
Vi er nødt til å ha med gode samarbeidspartnere på laget. Når vi klarer å få ulike samarbeidspartnere med forskjellige leveranser til å jobbe sammen om hele håndteringen, da vil vi også lykkes med å realisere visjonen vår
Brit Melting, som er ansvarlig for mat og drikke i VM-organisasjonen, forteller at samarbeidet med Norengros og gjenvinningsselskapet Retura bidrar til økt kontroll på alt som kommer inn på arenaen.
– Fordi alt materiale er forhåndsgodkjent av Norengros og gjenvinningsselskapet Retura, blir det lettere å klimaberegne avfallet samt velge løsninger som kan gjenbrukes og gi minst mulig avtrykk, sier hun.

Store arrangement produserer mye avfall. Sammen med Norengros har arrangøren laget "Snyltekoppen". Den er laget av resirkulert plast til ombruk, og skal i stedet for alle pappkoppene, deles ut til frivillige funksjonærer, trenere, media og journalister.
Veien mot VM 2025 – tidenes mest bærekraftige SKI-VM
På lag for bærekraft
Utøvere som driver idrett på høyt nivå, er avhengig av å være på lag med andre som drar i samme retning. Slik er det også når man organiserer et stort mesterskap.
– Vi er opptatt av å velge produktleverandører med samme tankesett som oss. VM-organisasjonen har gitt oss mandat til å dra nytte av flere aktører i prosessen, og det å involvere alle har vært en essensiell del av arbeidet til nå, sier Jonassen.
Haakon André Elveslett Jensen, som er markedssjef i VM-organisasjonen, forteller at de ikke kan oppnå visjonen om å bli tidenes med bærekraftige ski-VM på egen hånd.
– Vi er nødt til å ha med gode samarbeidspartnere på laget. Når vi klarer å få ulike samarbeidspartnere med forskjellige leveranser til å jobbe sammen om hele håndteringen, da vil vi også lykkes med å realisere visjonen vår, sier han.
Mye tyder på at VM-organisasjonen og samarbeidspartnerne deres vil lykkes med visjonen
VM-organisasjonen er i tillegg opptatt av å benytte lokale aktører for å støtte næringslivet i området og redusere klimaavtrykket ytterligere.
– Det er viktig for oss å videreutvikle samarbeidet med lokale produsenter av mat og drikke. Vi ser virkelig fram til å satse på dem under VM neste år, sier Melting.
I samme spor for tidenes mest bærekraftige ski-VM i 2025
Mye tyder på at VM-organisasjonen og samarbeidspartnerne deres vil lykkes med visjonen sin hvis de fortsetter i samme spor, med god avfallskontroll, bruk av mer bærekraftig emballasje og samarbeid med lokale aktører og andre bedrifter som prioriterer bærekraftig forbruk og produksjon.
– Når alt dette kombineres med så lite avtrykk som vi allerede har, og med Norengros som leverandør, kommer dette til å gå meget bra i et bærekraftperspektiv. Vi gleder oss til den videre utviklingen frem mot arrangementet og tror at konseptene vi får på plass kan utvikles til nye høyder – også etter ski-VM.
Også Elveslett Jensen tror at ambisjonener oppnåelig, men fastholder:
– Hvis vi skal nå målet om å bli tidenes mest bærekraftige ski-VM, klarer vi det kun i fellesskap med Norengros og alle de andre samarbeidspartnerne som er med.