Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo

Anne Mette Bernes er fagansvarlig for renhold hos Norengros.

Anne Mette Bernes på sceneAnne Mette Bernes på scene

Hvorfor gjør mange feil?

Anne Mette har lang erfaring med løsninger som hjelper norske bedrifter med avfallshåndtering i Norengros, som er Norges største leverandør av forbruksvarer.

På kjedenivå omsetter selskapet for mer enn fem milliarder i året og består av 13 bedrifter og 37 butikker over hele landet.

Men tilbake til avfallshåndtering. Hva er egentlig grunnen til at så mange bedrifter i Norge gjør feil med sitt avfall?

– Ofte ser vi at avfallsløsningene er lite tilrettelagt for god kildesortering, og dette kan være så enkelt som manglende merking, feilmerking og kildesorteringsutstyr som ikke er egnet til det avfallet en bedrift produserer, sier Anne Mette.

Riktig merking er svært viktig for at avfall sorteres der det skal. Her er løsningen spesialtilpasset så de minste skal forstå.

Søppelkasser med kildesorteringSøppelkasser med kildesortering

Spesialtilpassede produkter

Anne Mette var nylig i et møte med Linda Stub Nilsen, som er rektor på Holen skole i Bergen. Temaet var opplæringsplan for skolens renholdere, men da hun kartla deres oppgaver begynte de å diskutere skolens løsning for kildesortering.

– Vi tok med Røros Produkter, som er en av våre leverandører, på befaring. Da fikk vi vite mer om skolens behov og ønsker, forteller Anne Mette.

Resultatet er en spesialtilpasset løsning der størrelse og merking er basert på hvilket klassetrinn som bruker de spesifikke rommene der produktene er plassert.

– Skolen var veldig fornøyd med prosessen, og det var også fagansvarlig for renhold i Bergen kommune. Vi har nå levert de samme produktene og tilsvarende løsning til en annen skole, sier hun.

KildesorteringKildesortering

Finner mer effektive løsninger

I Norengros er det mer enn 200 fagspesialister med sitt eget spesialfelt. Anne Mette sier det å bruke egne ansattes kompetanse til å finne løsninger som passer den spesifikke kunden er svært viktig for selskapet.

– Når det gjelder avfallshåndtering, handler det om god dialog og kjennskap til kundens virksomhet og behov.

Anne Mette forteller videre at Norengros i samarbeid med kunder ofte finner frem til mer effektive avfallsløsninger med økt brukervennlighet.

– Ny dimensjon

At norske bedrifter har gode rutiner når det gjelder avfallshåndtering er selvfølgelig viktig, men av og til er det vel så viktig å vite hva man ikke trenger å kaste fordi andre kan ha bruk for det.

Dette er et felt Anne Mette kaller «en helt ny dimensjon» for Norengros og deres samarbeid med kunder.

– En kundes avfall kan være en annens kunde råvare. Når vi gjennomfører kundebesøk med denne innfallsvinkelen, får vi enda flere områder å samarbeide med kundene våre på. Heldigvis har vi mange flinke og innovative kunder som både kommer med spørsmål, forslag og utfordringer vi mer enn gjerne er med på, sier hun.

Anne Mette sier Norengros er veldig bevisste på deres ansvar for å begrense avfall.

Anne Mette BernesAnne Mette Bernes

Som storleverandør er også Norengros veldig opptatt av å samarbeide med både produsenter og kunder som tar avfallshåndtering på alvor.

– I og med at vi selger forbruksvarer som til slutt blir avfall, jobber vi kontinuerlig med kundene i den ene enden og leverandører og produsenter i den andre for å finne muligheter for mer bærekraftige produkter. Dette kan handle om alt fra avfallsreduksjon til reduksjon av plast, til mindre emballasjebehov under transport, og ikke minst at produktene er mer solide og derfor varer lenger, avslutter Anne Mette.