En tydelig stemme på bærekraft

Norengros’ målbevisste satsing på bærekraft har gjort dem til en viktig pådriver på området i både Norge og i utlandet. Kjededirektør Hanne Martine Vedeler og drifts- og bærekraftsdirektør Håkon Skjellevik-Heger ser en positiv utvikling i bransjen, hvor selv små grep kan gjøre en stor forskjell.

Norengros var tidlig ute med å satse på bærekraft og har som mål å ta markedets sterkeste posisjon på området. Kjededirektør Hanne Martine Vedeler og drifts- og bærekraftsdirektør Håkon Skjellevik-Heger spiller viktige roller i dette arbeidet. Hanne sitter også i styret til NHO Handel, og Håkon er en del av NHO Handels Bærekraftgruppe sammen med andre store selskaper som IKEA, Clas Olson, Rema 1000, Oda, XXL og Kremmerhuset. Dette gir dem muligheter til å dele erfaringer og drive satsingen på bærekraft videre i hele handelsnæringen i Norge.

Bærekraftskole som viktig ressurs

Norengros er i tillegg medlem av den internasjonale innkjøps- og salgsorganisasjonen INPACS, hvor både Hanne og Håkon er aktive. Her har de vært med på å innføre «Sustainability School», som er en videreføring av «Bærekraftskolen» i Norengros. Dette ble i sin tid startet som et ressurssenter hvor de ansatte i Norengros kunne lære mer om bedriftens tiltak innen bærekraft, miljø og etisk handel. Konseptet er nå videreført til INPACS, som har laget et lærings­opplegg basert på denne modellen for medlemsbedriftene sine i både Europa og i andre deler av verden.

Håkon forteller at bevisstheten rundt bærekraft har økt de siste årene. – Det begynte litt i det små, men etter hvert har mange sett at dette har noe for seg. Vi var tidlig ute med å legge vekt på dette i markedet vårt, og nå ser vi at kundene og leverandørene våre har tatt grep i organisasjonene sine og ansatt egne bærekraftansvarlige.

  • Norengros bærekraftskole var inspirasjon for Inpacs Sustainability School.
  • Håkon Skjellevik-Heger (nr 4 fra venstre) og resten av Inpacs Sustainablity Committee.
  • Norengros er et sentralt medlem i Inpacs og har sittet i styret i mange år.

Erfaren sparringspartner

Hanne, Håkon og kollegaene deres i Norengros har mange gode dialoger med kundene på bærekraftsområdet. Når kundene blir opptatt av bærekraft og vil finne sin strategi og sin profil, har de en erfaren sparrings­partner i Norengros. Med kompetansen de har opparbeidet seg, kan de gi gode råd både strategisk og produksjonsmessig.

– Vi snakker med leverandørene og utfordrer dem på å bli bevisste på helt enkle ting som å tillby miljømerkede produkter, bruke monomaterialer i emballasje som gjør det enklere å sortere, vurdere hvor mange lag emballasje de faktisk trenger på en forsendelse – eller om de kan redusere bruken av kjemikalier i rengjøringsmidler, sier Hanne.

Det viktigste vi gjør, er å påvirke brukerne av produktene våre til 
å ta gode valg

Hjelper kundene å drive mer bærekraftig

Håkon forteller at Norengros har et stort salgskorps som jobber tett på kundene og fanger opp behovene de har. – Kundene bruker produktene våre hver eneste dag, og det at vi kan hjelpe dem å optimalisere arbeidsdagen sin, er helt essensielt når vi snakker om bærekraft. Vår kombinasjon av kompetanse og produkter gjør at vi kan hjelpe dem med å drive mer bærekraftig og samtidig økonomisk effektivt frem mot målene sine.

Både INPACS og Norengros har forankret bærekraft­s­trategien i FNs bærekraftsmål. Som Inpacs sin ambassa­­dør for et forsvarlig arbeidsliv har Håkon og Norengros blitt en tydelig stemme både lokalt og internasjonalt på bærekraft. I bærekraftsgruppen som Håkon er en del av, sitter det totalt ti personer fra ulike land. Sammen har de laget hele bærekraftstrategien for INPACS, som skal fungere som en rettesnor for alle medlemmene.

– Flere av medlemmene i ulike bedrifter kommer til oss og vil lære av hva vi gjør, på samme måte som at vi besøker dem for ideer og inspirasjon. På mange måter er vi en foregangsfigur, avslutter Hanne. Hun er på vei til et styremøte i INPACS hvor det skal vedtas nye tiltak for hvordan organisasjonen skal jobbe videre med bærekraft.

– Det viktigste vi gjør, er å påvirke brukerne av produkt­­ene våre til å ta gode valg, sier Håkon, og begrunner det med at når kundene velger bærekraftige alternativer, blir leverandørene tvunget i riktig retning.

 

Product name placeholed

  • Varenummer: 
  • Lev. varenummer: 
(Betales i butikk)
Referansenummer og informasjon om henting sendes til mobilnummer:

Du er i ferd med å tømme handlekurven

Alert message placeholder

Generic alert placeholder

Legg i liste

Du må logge inn for å legge produktet i en bestillingsliste

Bestillingslister

Mine lister

Vennligst vent..

Vi simulerer dine kundespesifikke priser og rabatter - dette kan dessverre ta litt tid. Vennligst ikke klikk tilbake eller naviger bort fra denne siden i prosessen.